Діти і вулиця
З перших хвилин появи дитини на світ батьки починають турбуватись про її здоров’я. І це природно. Але є один розділ виховання, про який частина батьків та дорослих забуває, хоча від цього значною мірою залежить здоров’я і життя дитини, це навчання малюка поведінці на вулиці, правилам користування транспортом.
У зв’язку з цим я хочу розказати про проблему безпеки дорожнього руху, про дорожньо-транспортні пригоди, їх причини, а також дати декілька порад, як викласти дошкільнятам основні правила поведінки на вулиці. З кожним роком жвавішає рух на вулицях міст. Тільки в Миколаївській області щорічно транспорт збільшується на 26 тисяч одиниць. В умовах інтенсивного руху транспорту здійснюється велика кількість дорожньо – транспортних пригод, гинуть і стають каліками тисячі людей. Тому, щоб цього не трапилося, щоб наші діти були живі й здорові, їм постійно потрібно нагадувати, як важливо бути обачними на вулицях і дорогах, бо існує велика загроза, коли неслухняні водії і пішоходи порушують Правила дорожнього руху.
Достатньо сказати, що у всьому світі в результаті автомобільних катастроф, нещасних випадків з пішоходами гине чверть мільйона, біля 6 мільйонів стають каліками.
Причина багатьох дорожніх пригод полягає у низькій дисципліні учасників руху, нехтуванні ними елементарних вимог дорожньої безпеки. Статистика дорожньо – транспортних пригод викликає почуття болю, особливо, коли в результаті нещасних випадків на дорогах жертвами стають діти. Але кожен десятий потерпілий на дорогах у місті – дитина, і щорічно такі трагедії забирають у середньому 15 дитячих життів і роблять каліками до 300 дітей.
Аналіз дитячого дорожньо–транспортного травматизму дозволяє зробити висновок, що дорожні пригоди виникають тільки з вини водіїв, але частіше через необережність, неуважність дітей. Опинившись на дорозі, вони не проявляють належної уваги, не знають елементарних правил поведінки. Все це зобов’язує дорослих звернути увагу на навчання дітей дорожній грамоті. Така робота не повинна бути епізодичною. Безумовно, програма виховання у дитячому садку включає навчання дітей Правилам дорожнього руху. І не випадково, для сучасної дитини оточуючим простором є не лише квартира чи ділянка дитячого садка, двір, парк, але і місто з його широкими вулицями і пожвавленим рухом. Маленька людина повинна уміти орієнтуватись на території найближчої вулиці чи площі, на проїжджій частині дороги, коли переходить її, на перехрестях пішохідних доріжок, тротуарах.
Саме тому навчання дитини Правилам дорожнього руху повинно бути наочним і краще всього проводити його в реальних умовах. По справжньому навчити дитину дорожній азбуці, завдяки якій вона буде розумно себе вести на вулиці – завдання і обов’язок перш за все, батьків та педагогів. Безумовно, знайомлячись з Правилами дорожнього руху дітей, потрібно враховувати їх вік, ступінь і міру доступності того чи іншого правила. Йти потрібно від простого до складного. Це головна умова успішного засвоєння дитиною будь – якого поняття. Навіть найменшим дітлахам потрібно прищепити елементарні правила поведінки на вулиці: ні кроку без дорослих на дорогу, дорога призначена тільки для машин, ідеш з мамою за руку – не виривайся, не сходь з тротуару. У міру того, як у дитини підвищується здатність більше розуміти, осмислювати досвід орієнтування, ці правила поступово ускладнюються: через дорогу не бігти, гратися та кататися на санках з гірки тільки на дитячих майданчиках. Завдяки педагогам, до того часу, коли дитина піде до школи, вона здатна засвоїти вже досить багато і повинна бути цілком грамотним пішоходом.
Для того, щоб дитина засвоїла Правила дорожнього руху і завжди керувалася ними у своїй поведінці, потрібно, перш за все, навчити її добре орієнтуватись на вулиці і навчити правильно розуміти термінологію « близько , далеко , назустріч , навпроти , ліворуч , праворуч , позаду, попереду». Точно визначити, де знаходяться оточуючі предмети і як вони розташовані по відношенню до дитини. Розвитку у дитини орієнтування у просторі дорослі повинні приділяти особливу увагу, пов’язуючи це з вивченням Правил дорожнього руху. Дитині повинен бути зрозумілим практичний зміст цих занять. В її іграх завжди є мета і визначений задум. Так і тут. Розуміння взаємозв’язку обох предметів посилює інтерес дитини до занять. Вона навчається визначити розташування предметів відносно свого будинку і навпаки, своє розташування до оточуючих предметів. А це означає, що дітям стане зрозуміло, що означає додержуватись правого боку, рухаючись по тротуару, що означає лівий бік дороги, по якій завжди потрібно йти, якщо немає тротуару.
Навчаючи дітей орієнтуватись у просторі потрібно знайомити її із зупинками, які знаходяться поблизу будинку, де вона живе, поблизу дитячого садка, який відвідує, з територією садочка. Це необхідно на той випадок, якщо малюк загубиться. Для того, щоб розвинути у дитини зорову пам’ять, закріпити зорові враження, вихователі практикують все це на заняттях, в іграх, роблячи із дітей «провідників», батькам можна запропонувати малюку, повертаючись з ним із дитячого садка, самому знайти дорогу додому. Такі заняття завжди цікаві. Вони вміють цінити надану їм самостійність, крім того, такі заняття примушують дітей бути уважними до оточуючого, пам’ятати будинки, вулиці. Необхідно прищеплювати дитині такі важливі якості, як увагу, зібраність, відповідальність, адже не секрет , що саме розсіяність і легковажність приводять до дорожніх пригод.
Часто можна почути настанову: « Не перебігай через вулицю» – так дорослі нагадують про необхідність спокійно переходити проїжджу частину. Але мало нагадати, дитині потрібно пояснити, чому потрібно переходити вулицю кроком, без суєти і нервовості: тому що дорослі та діти завдають багато хвилювань водіям, це найпоширеніше порушення правил дорожнього руху серед дітей. Діти повинні бути привчені до того, щоб сумлінно виконувати основне для них правило: перед тим, як зійти з тротуару, обов’язково треба зупинитись, подивитись наліво і направо і, лише переконавшись у повній безпеці, переходити вулицю. Саме головне, ніколи самі не порушуйте правил дорожнього руху, якщо йдете з дитиною, оскільки ваша власна поведінка повинна підтверджувати ваші слова.
Ми звикли вважати: щоб на вулиці бути в повній безпеці, досить знати і дотримуватись Правил дорожнього руху. Дійсно, правила необхідні і важливі, вони – мова і закон дороги, але важливо ще і вірно « прочитати» дорожню ситуацію, не потрапити в дорожню «пастку». Адже часто дорослі разом з дітьми одразу не помічають машину і спокійно виходять на проїжджу частину дороги, але вже наступної митті раптово з’ясовують, що на них мчить автомобіль, і трапляється, що вже не встигають усвідомити свою помилку.
Засобів і методів виховання у дітей, свідомого ставлення до правил безпеки руху багато. Найбільш доступні з них: читання коротеньких оповідань, віршів, з наступним детальним обговоренням, яке пов’язане з життям дитячого садка. Питання безпеки руху також треба часто обговорювати на батьківських зборах. Тільки спільними зусиллями батьків і вихователів можна навчити дітей елементарних правил руху. Але не слід підкреслювати тяжкість наслідків від нещасних випадків. Діти повинні розуміти небезпеку, пов’язану з дорожнім рухом, але не боятися вулиці, тому що почуття страху паралізує здатність зосередитися, знижує винахідливість у момент фактичної небезпеки. Тому проведення розваг, занять з вивчення правил дорожнього руху, захоплюючих ігор, допоможуть підготувати малюків до самостійного руху по вулицях.
Шановні дорослі! Виховуйте в дітей повагу до Правил дорожнього руху, культуру поведінки, дисциплінованість, лише тоді ми разом зробимо найголовніше – збережемо здоров’я і життя наших дітей.