Рекомендації вихователям та батькам по взаємодії з тривожними дітьми
- Дотримуйтеся позитивної моделі виховання: емоційне тепле ставлення батьків і педагогів, постійна щира увага до потреб та інтересів дитини, не ігноруйте почуттів дитини, якомога менше зауважень.
- Враховуючи підвищену чутливість до зовнішнього оцінювання тривожних дітей: • не акцентуйте уваги на невдачах; • давайте право на помилку; • опитування тривожних дітей варто робити всередині уроку; • не порівнюйте дитину з оточенням, лише із самою собою, з власним результатом; • оцінюйте тільки дію, вчинок, а не всю особистість; • не соромте прилюдно, не принижуйте гідності, не вимагайте прилюдного каяття.
- Сприяйте підвищенню самооцінки дитини: • частіше хваліть, але не за здібності, а за зусилля, старання; • частіше звертайтесь на ім’я; • не ставте завищених вимог; • введіть щоденний ритуал « Бюро гарних новин»; • заведіть у класі « Банк успіху», озвучуйте здобутки, досягнення учнів; • сприяйте підвищенню соціального статусу дитини серед однолітків; • створюйте педагогічні ситуації гарантованого успіху; • допомагайте виявляти себе , самостверджуватися в різних аспектах шкільного життя.
- Забезпечте підтримку перед травматичними подіями і під час них: • Заздалегідь обговоріть, як відбуватиметься контрольна, моніторинг; • Обирайте зручний для дитини спосіб перевірки знань (письмо чи на одинці з вчителем); • Частіше застосовуйте візуальну (погляд) і тактильну (дотик) підтримку; • Намагайтесь знизити значущість ситуації, відмовитися від порівняння себе з іншими і бажання бути вищим; • Зосередитися на завданні; • Намагайтеся скорегувати установку на надмірну вадливість успіхів у навчанні (перенесіть акцент з оцінки результату на процес як чергову сходинку до успіху); • Використовуйте позитивне підкріплення під час відповіді.
- Уникайте виникнення зайвих, необов’язкових психотравматичних ситуацій (не примушуйте виступати на сцені, олімпіадах).
- Не експлуатуйте надмірну відповідальність тривожних дітей, не давайте доручень, пов’язаних із підвищеною відповідальністю (особливо – за інших дітей).
- Залучайте тривожних дітей до корекційних занять з психологом (відпрацювання конструктивних засобів поведінки у складних ситуаціях, засвоєння прийомів подолання хвилювання, тривоги;зміцнення впевненості у собі, розвиток самооцінки і мотивації).